Advertentie

Artikel

Zo maak je custom werelden met Minecraft 1.8

Zo maak je custom werelden met Minecraft 1.8
Daniel Barranger

Daniel Barranger

  • Bijgewerkt:

Onder de vele toevoegingen in Minecraft 1.8 is de belangrijkste ongetwijfeld de mogelijkheid om custom werelden te maken. Hoe werkt het precies?

Er is alweer bijna een jaar voorbijgegaan sinds de laatste grote Minecraft-update. Na lang wachten is er nu eindelijk de ‘Bountiful Update, met een overvloed aan kleine en grote veranderingen in de populaire game.

Eén van die veranderingen is de optie om vooraf aangepaste (‘custom’) spelwerelden aan te maken. Laten we stap voor stap kijken hoe dat precies werkt.

1. Maak een nieuwe wereld

Start een nieuw spel in singleplayer vanaf het beginscherm van Minecraft.

In het volgende venster klik je op Create New World om te beginnen.

Bedenk een naam voor je wereld en kies de Game Mode, om vervolgens te klikken op More World Options…

In dit scherm klik je op World Type en kies je World Type: Customized. Klik vervolgens op Customize.

2. World Customize Settings: elementaire instellingen

Nu ben je in de wereld-editor. Deze bestaat uit vier met parameters volgepakte pagina’s die je allemaal aan kunt passen. Laten we eens kijken hoe het precies werkt.

De eerste pagina is voor de Basic Settings, de instellingen die bepalen hoe de wereld waarin je gaat spelen qua fundament in elkaar zit. Hier pas je bijvoorbeeld de aanwezigheid van natuurlijke elementen aan.

Je ziet er de volgende parameters:

  • Sea Level (zeeniveau): 1-255 (standaard 63). Bepaalt de maximale hoogte van het waterpeil van de zee en de rivieren.
  • Caves (grotten): zijn te vinden in de steenlaag op de kaart.
  • Strongholds (forten): zijn meestal ondergronds te vinden.
  • Villages (dorpen): verschijnen op de vlakte, op de savanne en in de woestijn.
  • Mineshafts (mijnschachten): zijn te vinden aan het oppervlak.
  • Temples (tempels): verschijnen op de vlakte, in de woestijn of in de jungle.
  • Ocean Monuments (oceaanmonumenten): Verzonken structuren onder zeeniveau.
  • Ravines (ravijnen): diepe kloven van 30-50 blokken.
  • Dungeons (kerkers): kerkers met een ingang aan het oppervlak.
  • Dungeon Count (aantal dungeons): varieert van 1 tot 100 (standaard 7).
  • Water Lakes (watermeren): of er watermeren te vinden zijn in je wereld.
  • Water Lake Rarity (schaarste watermeren): varieert van 1 tot 100 (standaard 4). Een kleiner getal komt overeen met een groter aantal meren.
  • Lava Lakes (lavameren): Kies je No, dan krijgt jouw wereld geen lavapartijen.
  • Lava Lake Rarity (schaarste lavameren): varieert van 1 tot 100 (standaard 80). Een kleiner getal komt overeen met een groter aantal meren.
  • Lava Oceans (lavaoceanen): Kies Yes en de waterpartijen (oceanen en rivieren) worden vervangen door lava.
  • Biome (biomen): Hie geef je aan wat uit wat voor regio je wereld moet bestaan (vlaktes, woestijn, bos, etc.).
  • Biome Size (grootte van biomen): 1-8 (standaard 4); hoe groot en uitgestrekt de bioom is.
  • River Size (grootte van de rivieren): 1-5 (standaard 4); hoe groot rivieren in je wereld zijn.

3. Ore Settings: mineralen en grondstoffen

Op deze pagina verander je de verdeling van de grondstoffen en mineralen in je wereld. Dat wil zeggen: de grootte, het aantal en de diepte waarop ze te vinden zijn. De waarden voor elke stof zijn als volgt:

  • Spawn Size: het maximum aantal blokken van de grondstof, variërend van 1 tot 50.
  • Spawn Tries: het aantal keren dat de generator probeert een stof te plaatsen in een wereld, variërend van 0 tot 40.
  • Min. Height: minimale hoogte of diepte, waarop de stof wordt gegenereerd (0 tot 255).
  • Max. Height: maximale hoogte of diepte waarop de stof wordt gegenereerd (0 tot 255).

Je kiest uit de volgende mineralen en grondstoffen: Dirt (aarde), Gravel (grind), Granite (graniet), Diorite, Andesite, Coal Ore (steenkool), Iron Ore (ijzererts), Gold Ore (goud), Redstone Ore, Diamond Ore (diamant) en Lapis Lazuli Ore.

4. Advanced settings: derde en vierde pagina

Op de derde en vierde pagina bewerk je tot in de kleinste details de waarden van de Minecraft-wereldgenerator. Waar je de waardes in eerdere menu’s met de muis invoerde, doe je dat in dit menu met toetsenbord.

Zoals je ziet bij de titel van het venster zijn deze instellingen bedoeld voor gevorderde gebruikers. Je verandert hier bijvoorbeeld de waarden van Perlin noise, het grafische effect dat aan de random generator van Minecraft ten grondslag ligt.

De 16 verschillende instellingen die betrekking hebben tot de grondgenerator worden bepaald volgens X-, Y- en Z-coördinaten, en bepalen de bergen en dalen in het spel. Bewerkbare waarden zijn:

  • Main Noise Scale X: 1 tot 5000, standaard 80. Rekt het land op langs de X-as; een lagere waarde betekent meer bergachtig terrein.
  • Main Noise Scale Y: 1 tot 5000, standaard 160. Rekt de grond op in de hoogte. Hoe hoger de waarde, hoe meer bergen.
  • Main Noise Scale Z:1 tot 5000, standaard 80. Rekt het land op langs de Z-as.
  • Depth Noise Scale X: 1-2000, standaard 200. Hoe hoger, hoe meer abrupte oneffenheden in het terrein langs de X-as.
  • Depth Noise Scale Z: 1-2000, standaard 200. Hoe hoger, hoe meer abrupte oneffenheden in het terrein langs de Y-as
  • Depth Noise Exponent: 0,01-20, standaard 0.5. De grootte van de willekeurige vormen die in de wereld voorkomen.
  • Depth Base Size: 1 tot 25, standaard 8.5. Stel de diepte in waarop het oppervlak wordt gegenereerd.
  • Coordinate Scale: 11-6000, standaard 684,412. Met hogere waarden zijn er meer heuvels in dezelfde biotoop.
  • Height Scale: 1 tot 6000, standaard 684,412. Invloed op de bodem.
  • Height Stretch: 0.01 tot 50, standaard 12. Bij een lagere waarde zijn er meer bergen en valleien.
  • Upper Limit Scale: 1 tot 5000, standaard 512. Voor een meer compacte of juist uitgerekte bodem, afhankelijk van de waarde van de ondergrens.
  • Lower Limit Scale: 1 tot 5000, standaard 512. Voor een meer compacte of juist uitgerekte bodem, afhankelijk van de waarde van de bovengrens.
  • Biome Depth Weight: 1 tot 20, standaard 1. Verander de hoogte van biomes los van de rest van de bodem.
  • Biome Depth Offset: 0 tot 20, standaard 0. Bepaal de hoogte van het oppervlak van de biomes, los van de hoogte van reliëf in dezelfde biome.
  • Biome Scale Weight: 1-20, standaard 1. Beïnvloedt de invloed van de kenmerken van elke biome.
  • Biome Scale Offset: 0 tot 20, standaard 0. Verplaats de eerder ingestelde kenmerken van de biotoop.

5 Willekeurige waarden en presets

Raak je verdwaald in de tientallen verschillende waarden bij het maken van een wereld, wanhoop dan niet. Minecraft helpt je met een zevental standaard-presets om uit te kiezen.

Na het selecteren van een soort wereld klik je op Use Preset, waarna je de waarden van die standaardwereld naar wens kunt aanpassen.

Twee andere interessante knoppen zijn Defaults en Random. Met de eerste keer je terug naar de vooraf ingestelde waarden van elke parameter, met de tweede worden alle waarden willekeurig ingevuld.

6 Maak je eigen wereld!

Zodra je klaar bent met bewerken klik je op OK. In het volgende venster klik je op Create New World en vervolgens kun je beginnen met spelen!

Werelden om te delen met iedereen

De toevoeging van custom werelden in Minecraft 1.8 voegen een belangrijk nieuw element van creativiteit toe aan een game die zijn succes in eerste instantie sowieso al aan zijn oneindige mogelijkheden te danken heeft.

Alsof dat niet genoeg is, moedigt de toevoeging van custom werelden de community-zin nog veel meer aan. Deel de code van jouw wereld en iedere andere Minecraft-speler kan jouw wereld openen!

Wat voor wereld ga jij bouwen?

Lees ook:

Daniel Barranger

Daniel Barranger

Het nieuwste van Daniel Barranger

Editorial Richtlijnen