Advertentie

Artikel

Het jaar 2013 in nieuws: games

Softonic Redactie

Gepubliceerd

Wat gebeurde er allemaal in de game-industrie in 2013? Wij zetten de belangrijkste nieuwsberichten van de afgelopen twaalf maanden voor je op een rij.

Slender, de sequel

Slender groeide uit tot een van de populairste horrorgames ooit en het was dan ook geen verrassing dat er een vervolg werd aangekondigd. Waar de eerste game het echter moest hebben van korrelige graphics en mysterie, had Slender: The Arrival gepolijste graphics, meer verhaal en meer locaties. Meer van alles leidde echter tot minder succes. Het grote publiek toonde weinig interesse in de opvolger, zoals wel meerdere opvolgers van populaire games (zie Draw Something 2) hun verwachtingen niet waar wisten te maken.

Het jaar 2013 in nieuws: games

SimCity: rampenscenario

We keken lang uit naar SimCity en de game kon direct rekenen op goede recensies en veel verkopen. De game was echter alleen speelbaar met een internetverbinding. Dat bleek op zich al controversieel, maar vooral het feit dat de servers van EA de drukte niet aan konden leidde tot grote woede bij mensen die de game hadden gekocht. Daarnaast bleek de zogenaamde Glass Box-engine waar de game op draaide niet je van het: de AI was hilarisch dom en bomen maakten auto- en sirenegeluiden.

We houden van paarden

Minecraft 1.6 werd uitgebracht in mei, met de nodige verbeteringen en: paarden. De viervoeters bleken een populaire toevoeging op de sowieso al immens veel gespeelde blokkerige sandbox-game. Fans reageerden wereldwijd enthousiast; veel enthousiaster dan op Minecraft 1.7, die vooraf werd bestempeld als veel grotere update.

Goed jaar voor simulatoren

Het heeft even geduurd, maar 2013 was het jaar dat we niet meer om de immense populariteit van de verschillende simulator-games heen konden. Sterren van de show waren zonder twijfel Euro Truck SimulatorTrain Simulator en natuurlijk het bizarre Surgeon Simulator 2013. Euro Truck Simulator 2 bleek een fantastisch product dat ook na de release nog constant wordt bijgewerkt én een eigen sociaal netwerk lanceerde in de vorm van World of Trucks.

GTA 5, niet voor pc

GTA 5 mogen we natuurlijk niet over het hoofd zien. Rockstars enorme sandbox-game was – (volledig terecht) veruit de meeste gehypte titel van dit jaar, met prachtgraphics, talloze vernieuwingen en natuurlijk de immense spelwereld. De olifant in de kamer is natuurlijk de nog steeds niet aangekondigde pc-versie van GTA 5. We verwachtten die zes tot acht maanden na de oorspronkelijke release, maar met de radiostilte van Rockstar beginnen ook wij te twijfelen.

De Sims zijn terug

De Sims 4 werd officieel aangekondigd dit jaar op de Gamescom in Keulen en een paar weken later werd duidelijk dat de game in de herfst van 2014 in de winkels ligt voor pc en Mac. De nieuwe sims worden menselijker dan ooit, met een uitgebreid scala aan emoties. En negatieve emoties zijn niet meer per se negatief: een verdrietige sim schrijft bijvoorbeeld veel emotionelere boeken dan een vrolijke.

LucasArts: einde van een tijdperk

In april sloot Disney de deuren van iconische gamestudio LucasArts, vooral bekend van hun fantastische point-and-click-adventures in de jaren ’90. Ondanks een catalogus met titels als Monkey Island, Sam & Max en Grim Fandango, richtte het team zich (met steeds minder succes) de laatste jaren exclusief op Star Wars-games. Verschillende werknemers zijn inmiddels overgestapt naar TellTale Games, een ontwikkelaar die hard werkt aan de wederopstanding van de point-and-click-games.

Meer planten, meer zombies

Een van onze favoriete mobiele games kreeg een opvolger in 2013. Plants vs Zombies 2: It’s About Time werd gelanceerd afgelopen zomer en bleek wederom een schot in de roos. De grootste verandering zat ‘m niet in de gameplay of het verhaal, maar in het feit dat de game freemium (gratis, met microtransacties) was. Wilde je snel door de game buffelen, dan kostte je dit echt geld. Het mooie: terwijl je vaak genoeg wordt verleid de portemonnee te trekken, is Plants vs Zombies 2 ook prima speelbaar zonder digitale uitgaven.

plants vs zombies crazy dave taco

EA stopt met de Online Pass

EA verbaasde vriend en vijand door te stoppen met zijn Online Pass-systeem voor games. Wat geïntroduceerd werd als manier om de tweedehands verkoop van games te voorkomen, leidde onder gamers vooral tot frustraties. Het megabedrijf luisterde zowaar en kondigde aan een einde te maken aan het impopulaire systeem.

Geen regen in PES 2014

Waar de Nederlandse zomer eindeloos leek voort te duren leek de droogte over te waaien naar voetbalgame PES 2014: er zat geen regen in de game. Konami kondigde PES 2014 groots aan en blies hoog van de toren met zijn nieuwe engine waarop de game gebouwd was, maar moest uiteindelijk weer voorrang verlenen aan FIFA. Het regende niet alleen in die game, ook herbergde de voetbalsimulator van EA veel meer stadions, licenties en, ondanks de nodige bugs, betere gameplay. Volgend jaar beter, PES.

Misschien interesseert je ook