Advertentie

Artikel

Waarom bespioneert Facebook mijn ongepubliceerde posts?

Waarom bespioneert Facebook mijn ongepubliceerde posts?
Samuel Marc

Samuel Marc

  • Bijgewerkt:

Waarom analyseren Facebook-onderzoekers verwijderde status updates van leden, zelfs voordat ze überhaupt zijn geplaatst? Die vraag ligt op ieders tong na de publicatie van een studie, gebaseerd op informatie van 5 miljoen leden.

Uit het onderzoek blijkt dat Facebook doet aan zogenaamd zelfcensuur: het verwijderen van gevoelige updates nog voordat ze geplaatst worden. Hoe zit dat precies? Wij leggen het uit.

Registreert Facebook alles wat ik typ?

facebook posts

Gecensureerde berichten zijn berichten zoals elke andere

Nee, althans, nog niet. De studie richtte zich op slechts een relatief kleine groep tijdens een korte periode: 5 miljoen Britse leden in de zomer van 2012. Alleen openbare posts en reacties werden ‘opgenomen’, niet de privéberichten. De inhoud zelf zou niet zijn opgenomen, slechts de interacties: het feit dat je tekst intypt, dat je een bericht verwijdert, etc.

Dat betekent overigens niet dat de inhoud in de toekomst alsnog niet gelezen gaat worden.

Heeft Facebook het recht ongepubliceerde content te bekijken?

Ja. Door Facebooks Data Use Policy te accepteren bij registratie geef je het sociale netwerk het recht al je interacties te registeren. De ogen van Facebook krijgen zo zicht op gecensureerde berichten én ‘geslaagde’ interacties zoals statussen, Likes en reacties.

Tip: Typ je status eerst in Word of op het Kladblok voor je ‘m überhaupt in het tekstveld van Facebook plaatst. Zo sluit je elke mogelijkheid uit dat Facebook aan de haal kan met je ongepubliceerde materiaal.

Zelfcensuur: vijand van de bankrekening

400 ‘shares’ leveren $10 op

Past een gebruiker zelfcensuur toe, dan verliest Facebook. Elke verwijderde status resulteert in het mislopen van inkomsten voor het sociale netwerk. Ongepubliceerde statussen analyseren is voor Facebook daarom een middel om meer te weten te komen over het doen en laten van hun gebruikers, ter optimalisatie van hun gedrag.

Volgens de resultaten van het onderzoek leidt vooral het onvermogen om een specifieke doelgroep aan te spreken tot zelfcensuur. We twijfelen met posten wanneer het mogelijke publiek bijvoorbeeld te groot is of te heterogeen qua interesses.

Zijn er oplossingen voor de beperkingen?

De grootste uitdaging voor Facebook blijft om gebruikers aan te sporen zoveel mogelijk materiaal te delen met zoveel mogelijk mensen.

Met een verbeterd selectiesysteem is het makkelijker voor gebruikers om te bepalen bij wie hun posts en foto’s op de tijdlijn terechtkomen. Filters als Openbaar, vrienden, vrienden van vrienden enzovoorts helpen leden over de streep te trekken die ene status update tóch te posten.

Facebook zou er echter wellicht goed aan doen om een voorbeeld te nemen aan Snapchat, dat zijn succes dankt aan de spontaniteit en controle die gebruikers hebben over wat zijn delen.

Begin van het einde?

Een paar maanden geleden kwamen we erachter dat Facebook het muisgedrag van hun gebruikers registreerde. Voeg daaraan toe dit recente gebruikersonderzoek en er ontstaat een beeld van een machtig bedrijf dat álles over het gedrag van hun leden zo gedetailleerd mogelijk wil achterhalen, om de eigen winst te maximaliseren.

Het spreekwoord ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’ gaat in ieder geval niet op in het geval van Facebook.

Facebook: eng of handig?

Samuel Marc

Samuel Marc

Het nieuwste van Samuel Marc

Editorial Richtlijnen