Advertentie

Artikel

Aan de slag met Inbox, Google’s radicale nieuwe kijk op e-mail

Sophie Notten

Gepubliceerd

E-mail is tientallen jaren oud, maar is maar weinig veranderd. Wat wel veranderd is, is de manier waarop we het gebruiken. E-mail slaat onze reisinformatie op, onze bestellingen, onze gesprekken met vrienden en familie.

We gebruiken onze e-mail ook om je aan te melden voor apps en diensten, waardoor je inbox vaak een onoverzichtelijk zooitje wordt. Daar moet een betere oplossing voor zijn, en Google denkt te weten wat dat is.

Aan de slag met Inbox, Google’s radicale nieuwe kijk op e-mail

Inbox voor het eerst opstarten is een rare ervaring. Het ziet er meer uit als een Twitter feed dan een e-mail inbox.

Inbox, een nieuwe app van het team achter Gmail, is een radicale heroverweging van hoe e-mail werkt in de 21e eeuw. In plaats van je mailtjes op chronologische volgorde te laten zien, zet Inbox ze bij elkaar in categorieën als Reizen, Reclame, Fora en Social. Gmail had al een soortgelijke set-up, maar Inbox gaat nog een stapje verder. Deze automatisering is perfect voor iedereen met een onoverzichtelijke inbox.

Inbox voor het eerst opstarten is een rare ervaring. Het ziet er meer uit als een Twitter feed dan een e-mail inbox. Het eerste dat me opviel zijn de “kaarten”, die belangrijke informatie, zoals verzendingen en evenementen, meteen laat zien. Heb je ooit Google Now gebruikt, dan voel je je meteen thuis.

Eigenlijk is Inbox een combinatie van Gmail en Google Now. Google weet dat je niet alle e-mails direct hoeft te lezen en daarom hebben ze een snooze-functie ingebouwd. Krijg je een mailtje met je creditcard-overzicht? Snooze ‘m tot later op de avond bij wijze van betalingsherinnering.

Met de Inbox app voor Android en iPhone wordt het beheren van je e-mail nog eenvoudiger. Je veegt naar rechts om een bericht te bewaren en naar links om te snoozen. Als je wilt snoozen, kies je een vooraf ingestelde tijd zoals “Vanavond” of je stelt zelf een datum en tijd is. De “delete”-knop is erg goed verborgen, waardoor de nadruk meer ligt op het archiveren van je mail. Dit is een beetje irritant, maar Gmail biedt meer dan genoeg ruimte om al je mailtjes te bewaren.

Google besefte dat mensen zichzelf vaak aantekeningen en herinneringen sturen, dus is het ook mogelijk met Inbox herinneringen in te stellen. Het werkt, maar erg elegant is het niet. Je stelt herinneringen in op basis van locatie of tijd, net zoals bij Google Now en Google Keep.

Nadat ik Inbox een dagje had getest, vond ik mijn inbox een stuk minder intimiderend en veel persoonlijker. Gesprekken met vrienden en familie worden duidelijk en centraal getoond, terwijl “ruis” als reclame en updates van sociale netwerken netjes bij elkaar worden weggezet zodat ik er later naar kan kijken. Die bundels maken het veel gemakkelijker om minder belangrijke e-mails te beheren, want je kunt ze met één enkele klik archiveren. Inbox bundelt bepaalde type e-mails over het algemeen vrij accuraat, maar sommige mailtjes moeten alsnog naar een andere bundel verplaatst worden.

Je moet wel even wennen aan Inbox. Het vreemdste vond ik het gebrek aan meldingen. Ik dacht dat Inbox kapot was omdat ik helemaal geen meldingen meer kreeg. Toen ik in de instellingen ging kijken, bleek dat de meldingen standaard uitstaan. Je kunt ze per bundel aanzetten.

Dit is eigenlijk heel logisch, want je hoeft immers niet meteen naar je reclame te kijken. Zo kun je op een later moment terug komen op je minder belangrijke mailtjes.

Het is alsof je vanuit een drukke winkelstraat een stille bibliotheek binnen loopt.

Dat is wat Inbox zo goed maakt. Het is een persoonlijke ervaring waarbij je niet meteen elke e-mail hoeft te lezen zodra die binnen komt. Het is alsof je vanuit een drukke winkelstraat een stille bibliotheek binnen loopt. Ik hoef niet langer voortdurend mijn mail te checken.

Om je e-mail persoonlijk te houden, is Inbox alleen beschikbaar voor Android telefoons en iPhone. Het is de eerste mobiele app die speciaal is ontwikkeld voor persoonlijke mail, niet voor zaken. Google heeft er zelfs voor gekozen om geen Google Apps accounts, die door bedrijven worden gebruikt, te ondersteunen.

Het is ook mogelijk Inbox op het web te gebruiken, maar dit werkt niet zo goed als de apps. Er is geen optie om meldingen te beheren, dus moet je Inbox voortdurend blijven checken om te zien of je belangrijke mail hebt. Desktopgebruikers kunnen het dus beter bij Gmail houden.

Inbox is niet geschikt voor iedereen en gebruikers die totale controle over hun inbox willen, zullen waarschijnlijk bij Gmail blijven vanwege de labels en filters. Inbox heeft nog steeds labels, maar hier worden ze bundels genoemd. Ze gedragen zich ook als filters, dus je kunt e-mails aan bepaalde categorieën toevoegen. Door je e-mail te analyseren, neemt Inbox het technische aspect van filters aanmaken weg.

De app is soepel en stabiel, maar Inbox is nog steeds een experiment. Google moet de mogelijkheden van Inbox duidelijker maken en een beslissing nemen over hoe om te gaan met meldingen op desktop en mobiel. Maar zelfs in deze vroege fase, heeft Inbox mijn inbox overzichtelijk gemaakt en mijn e-mail-stress weggenomen.

Inbox is momenteel alleen op uitnodiging te downloaden. Vraag een uitnodiging aan op inbox@google.com.

Meer lezen over e-mail? Check dan ook:

Misschien interesseert je ook