Advertentie

Artikel

Facebook is zó 2013: welke sociale apps kiezen Nederlandse jongeren in 2014?

Niek Leermakers

Niek Leermakers

  • Bijgewerkt:

Aan het app-gebruik van Nederlandse jongeren is vaak geen touw vast te knopen. De internet-adepten gaan waar hun vrienden gaan, en vooral weg van hun ouders. Ze laten apps zonder pardon links liggen om over te stappen naar de volgende. Vandaag stellen we een aantal sociale apps voor die – op dit moment – populair zijn onder Nederlandse jongeren.

In het artikel ‘Waarom verlaten tieners en masse Facebook?’ vroegen we ons af waar Nederlandse tieners hun heil zoeken nu ze Facebook de rug toekeren. Die vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat app-ontwikkelaars niet altijd happig zijn hun groei- en gebruikerscijfers te verspreiden.

Toch zijn er genoeg indicaties te vinden die aangeven waar Nederlandse jongeren zich op dit moment mee bezig houden. Denk hierbij aan de positie van nieuwe apps in de app-rankings óf (niet wetenschappelijk) veldonderzoek onder neefjes en buurtkinderen. Vaak hoor je de gebruikelijke namen voorbijkomen, zoals Twitter, Tumblr en Instagram, maar af en toe verschijnt er plotsklaps een onbekende naam. We hebben vier relatief onbekende apps voor je geselecteerd. Misschien is één van die vier apps wel de next big thing in Nederland.

We Heart It

Pinterest en Tumblr hebben er een nieuwe concurrent bij: We Heart It. Maar heeft We Heart It eigenlijk wel kans van slagen met deze concurrenten? Met name de Tumblr-website, en in mindere mate de mobiele apps, blijft populair onder jongeren. Tumblr is echter erg gefragmenteerd en onoverzichtelijk, waardoor het snel even liken, pinnen of hearten van foto’s te ingewikkeld is. Voor Pinterest geldt min of meer hetzelfde en daarnaast heeft Pinterest ondertussen een mainstream publiek aangetrokken. Daardoor wordt Pinterest steeds minder interessant voor jongeren, aangezien zij doorgaans alleen interactie willen met leeftijdsgenoten.

We Heart It is hip en trendy. Het minimalistische, bijna schattige design spreekt veel tienermeisjes aan. De app maakt het gemakkelijker om tussen de bedrijven door naar mooie foto’s te kijken en deze aan hun eigen collectie toe te voegen. We Heart It besteedt sinds de laatste update (versie 4.0) meer aandacht aan gebruikers-profielen. Het moodboard is je eigen canvas, waarmee je een impressie geeft van je unieke smaak. Voorheen werd We Heart It vooral gebruikt als inspiratiebron voor het plaatsen van foto’s op Pinterest en Tumblr.

Deze foto van een Nederlandse gebruiker is meer dan 200.000 keer gedeeld.

Met de nieuwe sociale functies, de snel groeiende gebruikerscommunity en het hippe image wordt We Heart It misschien wel de nieuwste hit onder tieners in Nederland. Hoewel de ontwikkelaars van We Heart It geen specifieke gebruikersaantallen prijsgeven, melden ze wel dat We Heart It snel doorgroeit in Nederland. Eén van de Nederlandse gebruikers is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het uploaden van een foto die inmiddels 200.000 is gedeeld. Ook vinden we de We Heart It-app terug in de hoogste regionen van de app-ranking voor Android en iOS.

Snapchat

Met Snapchat stuur je foto’s of video’s – al dan niet opgeleukt met tekst of ander gekrabbel – naar één of meerdere vrienden. De foto’s en video’s blijven echter slechts een paar seconden op je scherm staan en verdwijnen daarna permanent. Ook is het niet mogelijk om een screenshot te maken, aangezien je één vinger op het scherm moet houden. In een tijd waarin alles wat je op internet plaatst of naar elkaar stuurt voor altijd blijft bestaan, is dit voor veel jongeren een welkome verrassing. Dit gevoel van privacy is ongetwijfeld een van de succesfactoren van Snapchat. Bovendien speelt ook het ‘stoute’ karakter van Snapchat mee. Het sturen van een pikante foto die na 3 seconden voorgoed verdwijnt, klinkt voor veel jongeren als muziek in de oren.

Uit een internationale steekproef van 1000 jongeren blijkt dat 13 procent Snapchat gebruikt.

In oktober 2013 verscheen Snapchat vanuit het niets op de derde plek van meest gedownloade apps in de App Store (Nederland). Inmiddels is de app wat verder afgezakt in de ranking, maar de app blijft populair. Daarnaast blijkt uit een internationaal onderzoek van Next Advisor dat 13 procent van de ondervraagde tieners Snapchat gebruiken. Daarmee is Snapchat inmiddels het op drie na populairste sociale medium onder 13- tot 19-jarigen, na Tumblr, Facebook, Twitter en Instagram.

Ask.fm

De website Ask.fm bestaat al ruim 3 jaar en werd met de komst van de apps voor Android en iOS pas echt populair in Nederland. Ask.fm werkt als volgt: na het aanmaken van een profiel stel je een vraag aan andere gebruikers. Die vragen gaan van ‘Wat heb je vandaag gegeten?’ tot ‘Wat vind je van mijn nieuwe kapsel?’. Vervolgens kan iedereen in de nabije omgeving die vraag beantwoorden en die antwoorden verschijnen in real time op het profiel van gebruikers. Ask.fm voorziet in een belangrijke behoefte van met name pubers. Jongeren willen namelijk graag weten wat andere mensen van hen vinden. Dat ouders de Ask.fm-apps nog niet ontdekt hebben is natuurlijk mooi meegenomen.

Doorgaans leveren de vragen onschuldige reacties op, maar het kan af en toe ook ontaarden in nare situaties. Ask.fm is na een stroom van negatieve berichtgeving minder anoniem geworden. Tegenwoordig linken gebruikers hun Ask.fm-account aan andere social media-profielen, waardoor de jongeren zich bewuster zijn van wat ze plaatsen.

Met Ask.fm stel je vragen en geef je antwoorden aan je vrienden.

Met de Ask.fm-app voor Android en iOS voeg je vrienden toe, plaats je vragen en beantwoord je de vragen snel en simpel. Zodra iemand op je vraag reageert, ontvang je hiervan een push-notificatie. Ook het maken van een video-antwoord behoort tot de mogelijkheden.

Hoe populair is Ask.fm eigenlijk in Nederland? We vroegen dit aan de ontwikkelaars van Ask.fm en zij kwamen met opmerkelijke cijfers. Van de 200 miljoen gebruikers wereldwijd, komen er 400.000 uit Nederland. Aangezien we sterk vermoeden dat Ask.fm vooral door tieners wordt gebruikt, kunnen we concluderen dat Ask.fm erg populair is onder Nederlandse jongeren. Wordt Ask.fm de nieuwe Hyves of Facebook? De tijd zal het leren.

Tinder

Een dating-app voor jongelui? Een interessant gegeven voor veel jongeren die reguliere dating-websites te oubollig vinden. Tinder geeft gebruikers de mogelijkheid om puur op basis van uiterlijk en gedeelde interesses nieuwe mensen te ontmoeten. Oké, gebruikers moeten 18 jaar of ouder zijn, maar dat neemt niet weg dat Tinder een enorme vlucht heeft genomen onder Nederlandse jongeren.

De meest recente cijfers zijn van januari 2014, waaruit blijkt dat Tinder inmiddels maar liefst 1,2 miljoen Nederlandse gebruikers heeft. Bovendien is Tinder al maanden niet meer weg te denken uit de top 10 van meest gedownloade apps in Nederland.

Tinder is beschikbaar voor Android, iOS en inmiddels ook voor Windows Phone.

Waar Bang with Friends, recentelijk omgedoopt tot Down, een te vulgair karakter heeft, probeert Tinder een dating-app met klasse te zijn. Met de app blader je eenvoudig door foto’s van voorgestelde matches die je met één druk op de hartjesknop laat weten dat je geïnteresseerd bent. Als het gevoel wederzijds is, heb je een match en kun je met diegene chatten om wellicht later in real life af te spreken. Deze ongedwongen en leuke manier van online dating spreekt veel jongeren aan. Het is dus slechts een kwestie van tijd tot er een Tinder-kloon verschijnt die specifiek gericht is op tieners.

Niek Leermakers

Niek Leermakers

Het nieuwste van Niek Leermakers

Editorial Richtlijnen