Advertentie

Facebook-pagina of Facebook-groep: welke moet ik kiezen?

Facebook-pagina of Facebook-groep: welke moet ik kiezen?

Facebook-groepen en Facebook-pagina’s: ze lijken hetzelfde doel te dienen. Wij zetten de overeenkomsten en verschillen van de twee opties voor je op een rij, zodat je weet wanneer je voor een groep of voor een pagina moet kiezen.

Met Fanpagina’s en Facebook-groepen kun je via ’s werelds populairste sociale netwerk grote groepen mensen bereiken. Je gebruikt ze om jezelf te promoten, om mensen te ontmoeten of om andere mensen met elkaar in contact te brengen. Maar wanneer maak je een pagina aan en wanneer een groep?

Wanneer maak je een fanpagina aan?

Facebook-pagina’s zijn als het ware webpagina’s waar je je werk of producten tentoonstelt. Bij het kiezen voor een fanpagina ga je voor maximale zichtbaarheid: alle inhoud is openbaar. Ik geef een aantal voorbeelden van hoe je een pagina kunt gebruiken.

Je bedrijf of product promoten

Heb je een bedrijfje en verkoop je bijvoorbeeld kleding, kunst of diensten, dan is een pagina de beste manier om je activiteiten te promoten. Je wilt gemakkelijk gevonden kunnen worden door mensen; een Facebook-pagina verschijnt snel tussen de zoekresultaten op Facebook en Google.

In het geval van een Facebook-fanpagina spreek je niet op persoonlijke titel, maar als merk. Heb je dus een bedrijfje opgericht? Twijfel niet en kies voor een fanpagina op Facebook.

In contact blijven met je fans

Ben je zanger, kunstenaar of aspirant-Hollywoodster? Hoewel je jezelf met je eigen profiel kunt promoten, is het altijd raadzaam om een fanpagina aan te maken om meer mensen te bereiken én je persoonlijke privacy te behouden.

Denk je dat je (toekomstige) fans echt iets te bieden hebt, maak dan een pagina aan. Hier upload je bijvoorbeeld je fotoshoots, agenda-items van optredens, video’s van voorbije shows én – niet onbelangrijk – blijf je altijd in contact met je echte fans.

Promoot je website of blog

Een Facebook-pagina is op zichzelf al een site waar je je creaties uploadt, maar het werkt ook als hulpmiddel om je eigen website of blog te adverteren. Maak bijvoorbeeld een Facebook-pagina aan gewijd aan je blog om meer volgers te krijgen, zonder gebruik te maken van je persoonlijke profiel.

De meeste blog-platforms (zoals WordPress) bieden de mogelijkheid om een Facebook-module op je pagina in te sluiten. Je hebt dus geen excuus meer om Facebook te negeren.

Eerbetoon aan een personage, een idee of een kleine obsessie

Ben je groot fan van een publiek figuur, een tv-serie uit de jaren ’80, een politiek ideaal of zelfs maar een abstract concept, dan geef je uiting aan je fanschap met een Facebook-pagina.

Zo’n pagina is niet zonder risico’s. Wanneer je bijvoorbeeld een fanpagina aanmaakt van een publiek figuur of merk die/dat nog bestaat, wees dan niet verrast wanneer Facebook ‘m verwijdert. Je maakt dan namelijk gebruik van handelsmerken zonder toestemming. Dat risico is uiteraard kleiner bij een pagina gewijd aan een obscure tv-serie uit de jaren ’70.

Nog een tip: wil je je pagina tot een succes maken, verval dan niet in de neiging om je fans te spammen met onzin die niets met het onderwerp te maken heeft.

Wanneer maak je een Facebook-groep aan?

Herinner je die goede oude tijd van het online forum? De Facebook-groep is de natuurlijke erfgenaam. Facebook-groepen zijn collaboratieve ruimtes waar updates van alle gebruikers samenkomen. Laten we eens zien wat je er allemaal mee kunt.

Verzamelplaats voor gezamenlijke hobby’s

Houd je van Aziatische cinema, veganistisch koken, moderne dans of mooie vrouwen: maak een groep aan. Groepen zijn een manier om mensen met dezelfde interesses bij elkaar te brengen op een levendig discussieforum. Alleen personen kunnen lid worden (dus geen merken of pagina’s), dus wordt er ook op persoonlijke titel gediscussieerd.

Voordat je een nieuwe groep begint, is het wel even slim om te kijken of er niet al teveel groepen bestaan met een soortgelijk thema.

Vrienden maken in je omgeving

Een variatie op het forum is om een groep aan te maken voor Facebook-gebruikers uit een bepaald geografisch gebied. Deze soort groep is vervolgens weer uitermate geschikt om te combineren met een hobby, doel of interesse: joggen, musea bezoeken, een passie voor comics…

Ook hier geldt: kijk eerst even goed of er niet al één of meerdere soortgelijke groepen bestaan in jouw omgeving.

Open uitwisseling of kopen/verkopen tussen gebruikers

We maken allemaal wel eens gebruik van Marktplaats om spullen te kopen en verkopen, maar Facebook is een prima alternatief. Het sociale netwerk brengt miljoenen gebruikers samen; meer dan een Marktplaats of eBay ooit zal doen.

Dus kun je een Facebook-groep aanmaken als platform voor het ruilen of verkopen van spullen. Daarbij kun je je beperken tot allerlei criteria: kleding, gratis spullen, woonruimte, enzovoorts.

Maak privéruimtes voor je vrienden of familie

Via de privacy-instellingen van je groep stel je in of het gaat om een vrij toegankelijke plek of eentje waarvoor je uitgenodigd moet worden. De laatste optie is perfect voor wanneer je een besloten groep voor vrienden, familie of collega’s wilt aanmaken.

WhatsApp-groepen doen ongeveer hetzelfde, maar missen structuur vergeleken bij Facebook. Facebook is een cross-platform sociaal netwerk en heeft veel opties. Zo is het mogelijk om bestanden uit te wisselen, groepschats te starten of een datumprikker aan te maken.

Resumé

Je ziet: zowel groepen als pagina’s hebben vele toepassingen en de lijst is eenvoudig uit te breiden met talloze andere voorbeelden. Twijfel je nog welk middel jouw doel het beste dient? Kort samengevat:

–  Pagina: Perfect als je namens een merk, bedrijf, artiestennaam of ander niet-persoonlijke titel wilt spreken, bijvoorbeeld om projecten en producten te promoten. Pagina’s geven je volledige controle over je publicaties en brengen je in contact met eventuele fans en afnemers.

– Groep: Perfect voor als je persoonlijk wilt praten over een bepaald onderwerp of binnen de grenzen van een privéforum. Facebook-groepen zijn perfect gereedschap voor samenwerking en discussie.

Lees ook:

Bekijk alle reacties
Bezig commentaar te laden

Advertentie